محتوای تازه! سوخت مناسب بازاریابی مدرن

نوشته شده در تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۶

محتوای تازه! سوخت مناسب بازاریابی مدرن

محتوای تازه! یک سوخت مناسب برای استراتژی های بازاریابی مدرن و آنلاین محسوب می شود. چه هدف شما این باشد که ترافیک بیشتری را از طریق جستجوگرها یا رسانه های اجتماعی به سمت سایت خود روانه کنید، چه بخواهید تبدیل بیشتری در سایت خود انجام دهید یا فقط مخاطبانی را که قبلا داشته اید، تغذیه کنید. اگر می خواهید در مبارزه ی بازاریابی آنلاین پیروز باشید؛ به محتوای مناسب هم در سایت خود و هم در تبلیغات خود در خارج از سایت احتیاج دارید.
اما فقط تولید محتوا نیست که اثرگذار است بلکه محتوای باکیفیت و مطلوب نیز حرف اول را می زند. مشکل این است که نوشتن یا تولید محتوای با کیفیت بالا بسیار وقت گیر می باشد و استخدام یک نویسنده ی حرفه ای، با تجربه و با استعداد می تواند بسیار هزینه بر باشد.
بازاریابی محتوا خیلی بیشتر از ایجاد، توزیع و به اشتراک گذاری محتوا می باشد. برای جذب مخاطب و بهبود نام تجاری و فروش بیشتر محصولات، خدمات و دیگر اهداف بازاریابی نیز باید به آن توجه شود. که این موضوع نیاز به یک رویکرد استراتژیک دارد. بازاریابی محتوا باید دارای یک استراتژی یکپارچه و گسترده باشد. با این حال، همانند بقیه تکنیک های بازاریابی (بازاریابی ایمیلی و بازاریابی شبکه های اجتماعی)، چنین استراتژی باید در یک استراتژی وسیع تر و گسترده تر ادغام شود. به عبارت دیگر در بازاریابی های دیگر از بازاریابی محتوا نیز استفاده شود.
ابتدا کسب و کار خود را نیاز سنجی کنید و محدودیت ها و امکانات را برآورد کنید. سپس براساس اطلاعات بدست آمده، راه هایی را برای سازماندهی محتوای مناسب انتخاب کنید. همیشه فردی (از افراد شرکت و یا خارج از آن) هست که محتوا را تولید کند و پروژه را تا آخر ردگیری و بررسی کند. همزمان که بازاریابی محتوای شرکت شما پیشرفت کند، فرصت های بیشتری برای پیشرف کسب و کارتان و همچنین انجام ابتکارات جدید پیش روی شما ایجاد می شود.

لازم به ذکر است هیچ طرح و راهکار واحد، یکسان و از پیش تعیین شده وجود ندارد که متناسب با هر سازمانی باشد و شما باید راهکار متناسب برای کسب و کارتان را با توجه به نیازسنجی هایی که انجام داده اید، ایجاد کنید. 


استراتژی هایی که برای تولید محتوای فوق العاده با بودجه ی کم نیاز است:

تکیه بر تجربه

«بنویس آنچه را که میدانی!»، این جمله یک مشاوره ی رایج و معمول به همه ی نویسندگان خلاق است که آن ها را تشویق می کند به تمرکز بر موضوعاتی که از آن درک عمیق دارند، اما این راهکار برای بازاریابان تولید محتوا هم کاربردی است. اگر سابقه کار طولانی در یک شغل را دارید بازگو کردن تجربیات خود در آن شغل بهترین وسیله در تولید محتوا می تواند باشد. در مورد تجربیات خود و دیدگاه هایتان بنویسید و جزئیات را به اندازه ممکن اضافه کنید. ممکن است یک نویسنده حرفه ای یا سخنران نباشید ولی می توانید مطالب جذاب و با ارزشی تولید کنید. مجبور نیستید کسی را برای انجام آن استخدام کنید.

منابع جمعی و انواع آن

منابع جمعی که بسیار هم محبوب شده، به این مفهوم می باشد که یک کار با کمک جمعی از مردم انجام شود. وب سایت هایی وجود دارند که برای انجام پروژه ها فراخوان می دهند و از کمک های مردمی برای انجام پروژه استفاده می کنند. هنگامی که پروژه به بهره برداری رسید، کمک کنندگان نسخه های ویژه ای از آن را دریافت می کنند. البته در حال حاضر در ایران از این مفهوم برای کارهای خیریه استفاده می شود.
از این مدل می توانید برای تولید محتوای تیمی استفاده کنید، به جای استخدام شخص برای تولید محتوا می توانید از تیم بهره ببرید. به طور مثال این تیم ممکن است از کاربران وب سایت شما تشکیل شده باشد. شاید وقت و هزینه ی زیادی برای آموزش یک فرد بگذاریم تا به سرعت پیشرفت کند، اما وقتی همه به طور مساوی در این کار شرکت کنند هزینه و وقت کمی صرف می شود.

محتوایی را تولید کنید که کاربران شما واقعا به آن نیاز دارند

دنیای امروز لبریز از اطلاعات است. باید مطمئن باشید که حضور شما در دنیای دیجیتال و محتوای شما نادیده گرفته نشود. باید بدانید چگونه محتوا ایجاد کنید و اینکه چگونه با تولید محتوای ارزشمند در این زمینه برنده باشید.

با مشتری خود شروع کنید

درباره ی سوالاتی که اغلب می پرسند فکر کنید. هرسوال می تواند عنوان یک پست باشد و در آن پست به این سوال پاسخ داده شود.

بازاریابی محتوا به سوالات زیر پاسخ می دهد:

خریداران چه کسانی هستند و نیازها و اولویت های آنان چه محتوایی لازم دارد؟

این سوالات به انواع مختلفی از اطلاعات مشتریان می پردازد که طی بازدید از سایت و خرید خود به جای می گذارند. مثلا نقاطی که بیشترین کلیک را انجام داده اند، کانال های ارتباطی و …. این اطلاعات به شما کمک می کنند که بفهمید مشتری شما دنبال چه چیزی است و چه پیشنهادی را به او بدهید. مثلا در سایت های خرید الکترونیکی هنگامی که روی محصولی کلیک می کنید، در گوشه ای از صفحه پیشنهاداتی مشابه با محصول انتخابی به شما داده می شود. همچنین می توانید با نصب ابزارهای تحلیل بازدید وب سایت مثل گوگل آنالیتیکس بفهمید از کدام قسمت های وب سایت شما بازدید بیشتری شده و روی آن قسمت ها سرمایه گذاری بیشتری کنید.

کدام اهداف بازاریابی و سازمانی می تواند ما را به استفاده بهتر از بازاریابی محتوا آشنا کند؟

به طور مثال: ارزیابی ترافیک ورودی سایت، بهینه سازی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، بازاریابی رویداد (ایجاد تخفیف به مناسبت یک رویداد خاص)، هدایت لید (lead) و مدیریت آن، بازاریابی ایمیل، بازاریابی شبکه های اجتماعی، خدمات مشتری و غیره. با استفاده از بازاریابی محتوا میتوان همه ی این موضوعات را بهبود بخشید.
دقت داشته باشید لیدها کسانی هستند که از سایت شما بازدید می کنند و اطلاعاتی را از آن ها در اختیار دارید. به عنوان مثال کسانی که در سایت شما ثبت نام کرده اند و به این صورت اطلاعاتی از آن ها دارید که می توانید روی آنها برای فروش سرمایه گذاری کنید.

نکات مهم

مطالب مرتبط

درباره ی این موضوع بیشتر بخوانید: