تعریف دیجیتال مارکتینگ
تجارت الکترونیک (E-business) انجام فرآیندهای کسب و کار در اینترنت است. این فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی شامل خرید و فروش محصولات و خدمات دیگر میشود. اما فراتر از خرید و فروش ساده محصولات و خدمات است. تجارت الکترونیک شامل طیف وسیعی از فرآیندهای تجاری مانند مدیریت تامین نیازها، پردازش سفارش الکترونیکی و مدیریت ارتباط با مشتری است. بنابراین، فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی میتواند به شرکتها کمک کند تا کارآمدتر عمل کنند.
همانطور که بیشتر فروش، بازاریابی و سایر فرآیندهای کسب و کار شرکت، دیجیتالی انجام می شود، فرآیندهای کسب و کار الکترونیکی مانند مدیریت ارتباط با مشتری (Customer Relationship Management یا CRM)، برنامهریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning یا ERP) و مدیریت محتوا به طور فزایندهای اهمیت مییابد. این تغییرات هم با مقیاسهای امنیتی برای معاملات آنلاین تسهیل شدهاند.
راههایی برای بهبود دیجیتال مارکتینگ
- زندگی آسانتری را برای مشتری خود ایجاد کنید. به آنچه که مشتریان شما واقعا به آن نیاز دارند توجه کنید و در راستای تحقق آن تلاش کنید. مثلا برای سفارش آنلاین و خرید یک هدیه، یک یادداشت اضافه کنید، گل یا هرچیزی را در کنار بستهبندی هدیه قرار دهید. به مشتری آزادی عمل دهید که بتواند خدمات خود را انتخاب کند و از خرید خود لذت ببرد.
- باید اسکلت کسب و کار خود را محکم بسازید و تمرکز خود را روی این موضوع قرار دهید که وقتی در آینده تجارت خود را توسعه دادید و ویژگیهای بیشتری به آن اضافه کردید به مشکل برنخورید. کسب و کار خود را در مقایسه با کسب و کارهای بزرگ و موفق پایهریزی کنید.
- قابلیت استفاده از سیستم خود را افزایش دهید. از تصاویر جذاب برای معرفی محصولات خود استفاده کنید و طراحی زیبا را به کار ببرید. این کار شما را نسبت به سایر رقبای خود که به این موضوع اهمیت نمیدهند متمایز خواهد ساخت. داشتن تصاویر مناسب به مشتری این اطمینان را می دهد که جای مناسبی آمده و در وب سایت شما میماند. برای عکس مناسب لازم نیست که یک عکاس حرفهای استخدام کنید، بلکه به این معناست که عکسهای متنوعی از محصولات و خدمات خود برای تحریک مردم به خرید بگیرید. از زوایای مختلف محصول عکس بگیرید که اطمینان کافی را در مورد کیفیت محصول به مشتری بدهد.
- توجه کنید که دو سوم فروش از هر محصول یا خدمات به وسیله بازاریابی انجام میشود، در نتیجه بسیار مهم است که برای محصول خود بازاریابی کارآمد انجام دهید. طبقهبندی مناسب برای معرفی محصول میتواند فروش پرسودی را برای شما به ارمغان بیاورد. بازاریابی باید این اطمینان را به مشتریهای شما بدهد که یک تجربه لذت بخش را در وب سایت شما خواهند داشت. تمامی اطلاعات مهم در مورد محصولات خود را در معرض دید مشتری قرار دهید و مطمئن باشید که کاربری که از سایت شما دیدن می کند اطلاعات مهم و سودمند در رابطه با خرید را خواهند دید.
- هدایت وب سایت خود را آسان کنید. به گونهای آن را طراحی کنید که موتورهای جستجو بتوانند سایت را پیدا کنند و در رتبههای بالای گوگل قرار بگیرید. نکتهی داشتن یک وب سایتِ به طور منظم سازماندهی شده این است که به طور واضح بگویید که بازدیدکنندگان از وب سایت شما، کجای وب سایت هستند، نقشهی سایت راهی بسیار آسان است که بفهمید مشتریها به دنبال چه چیزی هستند. البته قرار دادن آن از این نظر نیز مهم است که به هنگام رتبهبندی در موتورهای جستجو به عنوان یک ویژگی مورد توجه قرار میگیرد.
- امروزه رقابت بین ارائهدهندگان خدمات بسیار مشکل شده، زیرا انتخاب برای مشتریان بسیار زیاد شده است؛ اما فراهمآوری تجربهی لذتبخش برای مشتریان باعث موفقیت و پشت سر گذاشتن سایر رقبا میشود.
- همیشه از بیرون و از دید مشتری به کسب و کار خود نگاه کنید تا بدانید که چگونه قابلیتهای استفاده از وب سایت خود را افزایش دهید.
- از پشتیبانی تلفن و چت آنلاین و تماس مستقیم با مشتریان خود استفاده کنید. به سوالات آنها پاسخ دهید از پروسههای طولانی مدت پرهیز کنید، و احساس خوشایندی را از این طریق به مشتریان خود هدیه کنید.
- ترافیک ورودی وبسایت به عنوان بهینهسازی موتورهای جستجو شناخته میشود. بهترین روش برای SEO این است که اطمینان حاصل کنید ساختار وب سایت شما قابل استفاده و کاربردی ساخته شده است. نام صفحات را به درستی انتخاب کنید، از کلمات کلیدی مناسب جهت SEO سایت استفاده کنید. بهترین کاری که یک مدیر کسب و کار برای بهینهسازی وب سایت خود برای موتورهای جستجو انجام میدهد این است که به طور مداوم محتوای واقعی و هیجانانگیز را برای مخاطبان خود ایجاد کند.
- از بستر آماده و مناسب شبکهها و رسانههای اجتماعی استفاده کنید و بهترین مطالب خود را به اشتراک بگذارید. اگر از رسانههای اجتماعی استفاده میکنید روی سه حوزه کلیدی تمرکز کنید: ارتقا، خدمات مشتری و اندازهگیری. از شبکههای اجتماعی بزرگی مثل لینکدین، توییتر و فیسبوک برای ارتقای بهترین محتوا، محصولات و خدمات برای چند بار در هفته استفاده کنید. شبکههای اجتماعی برای سفارش گرفتن و همچنین توجه به صحبتهای مشتریها در مورد کار خود بسترهای مناسبی هستند. فقط اشتراکگذاری مطالب مهم نیست، بلکه تعامل با مشتری هم بسیار ضروری میباشد. در نهایت تلاشهای فعالیتهای رسانههای اجتماعی را اندازه بگیرید و نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید.
- یک بانک از ایمیل بسازید و ایمیلهایی با محتوای تخفیف، فروش و موارد ویژه به این بانک ارسال کنید و یک کانال بازاریابی ایجاد کنید، این کار بسیار با اهمیت است زیرا میتواند مشترکین را به مشتری تبدیل کند.
- از A/B تستینگ و پیدا کردن بهترین راهحل برای طراحی کسب و کارتان استفاده کنید. تست A/B فرآیند تست دو نسخهی مختلف از یک صفحه وب است تا بفهمید کدام ویژگیها برای بازدیدکنندگان از وب سایت شما جذابتر است و بازدید وبسایت و در نتیجه خرید را بالا میبرد. اغلب تستها در صفحات اصلی، landing و ویژگیهای متفاوت وب سایت انجام می شود که متوجه میشوید بازدیدکنندگان روی چه چیزهایی کلیک میکنند، چه نکاتی باعث تبدیل بیشتر بازدید به خرید میشوند و حتی چه چیزهایی باعث میشوند که مشتریان از وب سایت خرید نکنند. با تغییر یک جز کوچک از سایت و ثابت نگه داشتن بقیه قسمتهای آن A/B تستینگ را انجام دهید و بعد از مدتی تغییرات رفتاری کاربران را مشاهده کنید که کدام تغییر موجب بازدید بیشتر شده است و آن را اعمال کنید.
- تولید محتوای منحصر به فرد و مختص کسب و کار شما در وب سایت موجب اعتباربخشی به نام و برند شما و ایجاد حس اعتماد و اطمینان در مشتری خواهد شد، محصولات و خدمات شما را برحستهتر میکند و خوانندهی مطلب را تشویق به خرید میکند.