همانطور که در مقالهی «سئوی داخلی سایت» توضیح دادیم، سئو یعنی بهینهسازی برای موتورهای جستجوگر به منظور افزایش بازدید یک صفحهی وب و در نتیجه افزایش رتبهی سایت! که به دو بخش سئوی داخلی و سئوی خارجی تقسیم میشود. در مقالهی قبلی برخی از تکنیکهای سئوی داخلی را بیان کردیم. حال در این نوشته قصد داریم سئوی خارجی را باهم بررسی کنیم.
سئوی خارجی سایت چیست؟
سئوی خارجی سایت یا off-page seo به مجموعهای از اقدامات انجام گرفته در خارج از وب سایت گفته میشود که منجر به افزایش رتبهی سایت شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs)، افزایش ترافیک ورودی به سایت و برندسازی کسب و کارتان میشود.
مهمترین این اقدامات عبارتاند از:
- لینکسازی (Link Bilding)
- بازاریابی شبکههای اجتماعی (Social Media Marketing)
- بوکمارکهای اجتماعی (Social Bookmarking)
لینک بیلدینگ
ساخت لینکها محبوبترین و موثرترین روش سئوی خارجی محسوب میشود. در این روش باید سایت خود را به سایتهایی که در گوگل دارای رتبهی بالایی هستند لینک بزنید. بهترین روشهای انجام این کار شامل موارد زیر میشوند:
- ارسال آدرس URL سایت خود به دایرکتوریهای مختلف! این روش یکی از راههای خوب برای افزایش بازدیدکنندگان سایت به شمار میرود. دایرکتوریهای معتبری وجود دارند که دارای رتبهی بالایی در گوگل میباشند؛ با ثبتنام در آنها و قرار دادن آدرس سایت، ترافیک خوبی را به سمت سایت خود روانه کنید. البته این روش در ایران مرسوم نیست.
- ارسال پست در صفحات فروم! صفحات فروم یا انجمن گفتگو، صفحاتی در فضای وب میباشند که افراد در آنجا سوالات خود را پیرامون مبحثی مطرح میکنند و بقیه به آنها جواب میدهند. بسیاری از افراد فقط به منظور قرار دادن لینک سایت خود یا حتی پیدا کردن آدرس وب سایتهای مختلف به فرومها سر میزنند. بنابراین این روش نیز راه خوبی برای شناساندن سایت خود به دیگران است. لازم به ذکر است این روش با گسترش شبکههای اجتماعی در حال منسوخ شدن است.
- ارسال نظر در سایتها! در این روش کاربران در زیر پستها و مطالب سایتها و وبلاگهای دیگر کامنت یا همان نظر میگذارند که میتوانند در این بخش لینک سایت خود را قرار دهند یا حتی به جای نوشتن نام از کلمات کلیدی مربوط به سایت خود استفاده کنند (دقت کنید که این عمل توصیه نمیشود چون ممکن است موتورهای جستجو با شما برخورد کنند).
- تبادل لینکها! مدیران سایتها میتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل لینک انجام دهند. به این صورت که سایت یک در مطالب خود به سایت دو ارجاع داده و بالعکس سایت دو نیز همین کار را انجام دهد. ذکر این نکته ضروری است که به عنوان مثال لینکی از سایت دیجی کالا بسیار با ارزشتر برای موتورهای جستجو میباشد تا یک صفحهی معمولی!
- استفاده از Link Baiting! در مقالهی آموزش سئوی داخلی توضیح دادیم که تولید محتوای منحصر به فرد اهمیت بسیار زیادی دارد ولی اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، حتما از مطالب هر سایتی که استفاده میکنید، لینک آن را به عنوان منبع در سایت خود قرار دهید.
شبکههای اجتماعی
با توجه به گسترش روز افزون شبکههای اجتماعی، این رسانهها در افزایش بازدید از وب سایت شما اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال این روزها در کشورمان ایران، استفاده از تلگرام بسیار مرسوم شده است. بنابراین میتوان از طریق ایجاد کانال و تبلیغ سایت خود در آن به راحتی کاربران زیادی را به سمت سایت سوق دهید. در مقالهی «بازاریابی شبکههای اجتماعی» فواید این رسانه را به تفصیل توضیح دادهایم. به یاد داشته باشید سعی کنید در کنار محتوای تولید شده در سایت خود همیشه امکان اشتراکگذاری آن را در شبکههای اجتماعی ایجاد کنید تا اگر کسی مطلب را پسندید بتواند آن را با دیگران به اشتراک بگذارد.
بوکمارکهای اجتماعی
در این سیستم کاربران میتوانند صفحاتی را که مورد علاقهشان است را به صورت یکجا با دیگران به اشتراک بگذارند. از جمله میتوان به reddit.com و delicious.com اشاره کرد. امروزه از محبوبیت این سیستم در جهان کاسته شده و البته دوباره باید تاکید کرد این سیستم نیز در ایران جایگاه خوبی ندارد و خیلی استفاده نمیشود.
سئوی خارجی سایت مسئلهی بسیار مهمی است که هرگز نباید به آن بیتوجه بود. سعی کنید از روشهایی که ذکر شد در کنار تکنیکهای سئوی داخلی، استفاده کرده و رتبهی سایت خود را بالا ببرید.