مقایسه ی سایت ساز کانی وب با سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress، Joomla یا Drupal

نوشته شده در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۹۷

مقایسه ی سایت ساز کانی وب با سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress، Joomla یا Drupal

CMS یا سیستم مدیریت محتوا، برنامه های کامپیوتری ای است که با نصب بر روی یک رایانه ی سرویس دهنده (سرور)، در قالب یک پنل مدیریتی تحت وب، امکان انتشار و مدیریت محتوا بر بستر وب سایت را فراهم می کنند. وقتی برای طراحی سایت از CMS استفاده می کنید دیگر نیازی به کد نویسی کل سایت ندارید. شرکت های مختلف سیستم های مدیریت محتوای متفاوتی به صورت رایگان و یا پولی عرضه می کنند که هر یک ویژگی های مثبت و منفی مخصوص به خود را دارد. سایت ساز ها (مانند کانی وب) انواع خاصی از سیستم های مدیریت محتوا هستند که به صورت خدمات آنلاین طراحی وب سایت به شما ارائه می شوند. در اینجا به مقایسه ی سایت ساز کانی وب با تعدادی از معروف ترین سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress، Joomla و Drupal می پردازیم.

نصب، راه اندازی و ساخت سایت

قبل از طراحی سایت، باید سیستم مدیریت محتوا را بر روی فضای هاست خریداری شده نصب کنید. معمولا نصب و راه اندازی اکثر سیستم های مدیریت محتوا نیاز به دانش فنی و آموزش دارد. برای نصب یک سیستم مدیریت محتوا، باید خدمات هاستینگ را جداگانه خریداری کنید، نسخه ی مناسب سیستم مدیریت محتوای مورد نظر را دانلود کنید، (مثلا Wordpress) و سپس این سیستم را نصب کرده و بعد از آن باید بر اساس آموزش ها و نیازتان تنظیمات مورد نظر را اعمال  کنید. این پروسه نیاز به آموزش دارد و می تواند شامل مراحل متعددی باشد که مستلزم دانش فنی مناسب است. بر بستر CMS ها، انجام بسیاری دیگر از مراحل ساخت سایت نیز نیاز به آموزش های مختلف دارد (مثلا ساخت حساب ایمیل [email protected]) و طبیعتا یادگیری این موارد نیز، زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

بر خلاف این سیستم ها، هنگام ساخت سایت رایگان با سایت ساز کانی وب، نیاز به هیچ گونه نصب و تنظیماتی ندارید و به محض پر کردن فرم عضویت، سایت شما به شما تحویل داده می شود و بعد از آن هم، به محض پرداخت مبلغ، سایت به صورت کاملا حرفه ای با دامنه ی ir و امکانات کامل تحویل داده می شود.


سادگی طراحی سایت (نیاز به آموزش و یادگیری)

اکثر سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress یا  Joomla نیاز به زمان بسیار زیادی برای آموزش و یادگیری دارند. این سیستم ها انعطاف پذیری بسیار زیادی دارند اما این انعطاف پذیری باعث پیچیدگی های بسیار زیادی هم شده است که یادگیری آن ها را مشکل می کند. در بسیاری از موارد، برای این که یک سایت معمولی  را با یکی از این سیستم ها راه اندازی کنید، نیاز به ده ها ساعت دوره و فیلم آموزشی دارید که برخی از آموزش های با کیفیت قیمت های بسیار زیادی دارند. معمولا وردپرس یا جوملا توسط افرادی که دانش فنی نسبتا بیشتری دارند استفاده می شوند.

هرچند سایت ساز کانی وب ممکن است انعطاف پذیری در حد این سیستم ها را نداشته باشد، اما یادگیری کار با سیستم ما چندین برابر زمان کمتری نیاز دارد و کمترین میزان درگیری با قابلیت های پیچیده را همراه خواهد داشت. کانی وب امکاناتی را که برای اکثر کاربرد ها ضروری نیستند به طور خودکار مدیریت می کند و این باعث می شود در زمان بسیار کمتری و بدون دردسر های فراوان ساخت سایت با سیستم را یاد بگیرید. پنل مدیریتی ما بسیار ساده و کاربر پسند طراحی شده است! به عنوان مثال، برای اضافه کردن یک حساب ایمیل جدید، نیازی ندارید وارد تنظیمات کنترل پنل سرور بشوید؛ کافی با چند کلیک یک فرم ساده را پر کنید و سیستم به طور اتوماتیک کار های لازم را در پشت صحنه انجام می دهد!

انعطاف پذیری و امکانات

سایت ساز کانی وب امکاناتی را که اکثریت به اتفاق کسب و کارهای معمولی برای طراحی سایت نیاز دارند، بدون نیاز به افزونه، برای شما فراهم می کند! قابلیت هایی مثل فرم ساز، صفحه ساز، درگاه پرداخت، عضو گیری، فروش محتوا و ... در وب سایت های کانی وب بدون نیاز به خرید افزونه قابل استفاده هستند.

اما اگر نیاز به امکانات بسیار خاص و ویژه دارید، سیستم های مدیریت محتوا ممکن است انعطاف پذیری بیشتر و قابلیت های بیشتری ارائه کنند. ده ها هزار افزونه توسط افراد مختلف برای این سیستم ها ساخته شده اند که کاربرد های مختلفی را به آن ها اضافه می کنند اما این که فکر کنید چنین چیزی کاملا مثبت است اشتباه است! اکثریت این افزونه ها توسط افراد عادی درست می شوند و معمولا به جز تعدادی افزونه ی معروف و با کیفیت (که معمولا برای دریافت آن ها باید هزینه ی جدا پرداخت کنید یا از نسخه های غیر امن تقلبی و کرک شده استفاده کنید)، بقیه ی موارد غیر شرکتی معمولا دارای مشکلات امنیتی، عدم بروز رسانی توسط سازنده، کیفیت پایین، ناسازگاری با نسخه های جدید یا افزونه های دیگر و افت سرعت بدلیل بهینه نبودن هستند. علاوه بر این، هر افزونه نیاز به آموزش جداگانه دارد و ممکن است تنظیمات خاصی طلب کند.

بروز نبدون افزونه ی وردپرس
افزونه ها توسط افراد ثالث ساخته می شوند و ممکن است مشکل امنیتی، سازگاری یا بروز رسانی داشته باشند

جالب است بدانید برای اینکه امکانات پایه ای سایت ساز کانی وب را در Wordpress استفاده کنید نیاز به نصب حداقل ده افزونه ی جداگانه دارید!


بروز رسانی و نگهداری سایت

یکی از بزگترین مشکلات و نقاط ضعف سیستم های مدیریت محتوای سنتی، بروز رسانی است. بروز رسانی ها معمولا برای رفع نواقص خطرناک امنیتی و مشکلات سیستم انجام می شوند. علاوه بر پیچیده بودن فرایند بروز رسانی و نیاز به تهیه ی نسخه ی پشتیبان، معمولا مشکل زمانی اتفاق میفتد که قالب سایت یا افزونه هایی که استفاده می کنید با بروز رسانی جدید سازگاری نداشته باشند. ممکن است سازنده ی افزونه یا قالب هنوز فرصت نکرده باشد سازگاری را اضافه کند! در چنین حالتی این احتمال وجود دارد که سیستم به مشکل جدی بر بخورد. برای رفع این نوع مشکل نیاز به فرایند های پیچیده و زمان بر دارید و حتی ممکن است نیاز به دریافت کمک از بیرون پیدا کنید و بد تر از آن، مجبور به بازیابی نسخه ی back up  یا پشتیبان بشوید.

گزارش Securi در مورد سایت های هک شده
طبق گزارش Securi اکثر سایت های هک شده در سیستم های مدیریت محتوایی بوده اند که به طور منظم بروز رسانی نشده و یا پیکره بندی و تنظیمات اشتباه داشته اند



به همین دلیل بسیاری از افرادی که از وردپرس یا جوملا استفاده می کنند برای مدت ها سایت خود را بروز رسانی نمی کنند و این باعث می شود حفره های امنیتی سایت برطرف نشده و سایت در معرض هک شدن قرار بگیرد. طبق بررسی های انجام شده اکثر سایت های هک شده در اینترنت، سایت هایی هستند که بروز رسانی به موقع برای سیستم مدیریت محتوای خود را انجام نداده اند!


بروز رسانی وردپرس
نظر یکی از کاربران حرفه ای توییتر در مورد بروز رسانی وردپرس



اگر طراحی سایت با کانی وب را انتخاب کنید، بروز رسانی ها توسط شرکت، و به طور اتوماتیک بر روی سایت ها اعمال می شوند و تست های لازم جهت بی مشکل بودن و همین طور پشتیبانی سیستم در صورت بروز مشکل به عهده ی ما می باشد پس از این جهت هیچ دقدغه ای نخواهید داشت.


پشتیبانی

اکثر سیستم های مدیریت محتوای رایگان فاقد پشتیبانی اختصاصی می باشند. برای پشتیبانی و رفع مشکلات باید در اینترنت جستجو کنید یا با پرداخت پول به متخصصان مشکل خود را حل کنید.

تمام سرویس های کانی وب دارای پشتیبانی چت و تلفنی می باشند و علاوه بر این خدمات ما دارای راهنما و آموزش رسمی می باشد.


قیمت و هزینه

معمولا اکثر سیستم های مدیریت محتوا ی موجود رایگان هستند اما برای خرید افزونه های متفاوت باید هزینه ها جداگانه پرداخت کنید که برای هر افزونه به طور مجزا باید خریداری شود. علاوه بر این برای استفاده از این سیستم ها باید حتما خدمات هاستینگ هم خریداری کنید که با توجه به شرکت ارائه دهنده می تواند از سالانه 120 هزار تومان برای شما هزینه داشته باشد. در کنار این معمولا بابت پشتیبانی و آموزش هم باید هزینه های صرف کنید.

سایت ساز کانی وب دارای قیمت گذاری ساده و سر راست می باشد! درابتدای کار رایگان سیستم را تست می کنید و در صورت رضایت، با پرداخت 295 هزار تومان در کمتر از چند دقیقه سایت را با امکانات کامل و بدون نیاز به افزونه و به همراه پشتیبانی اختصاصی شرکتی تحویل می گیرید.