چرا با وجود شبکه‌های اجتماعی داشتن وب‌سایت ضروری است؟

نوشته شده در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

چرا با وجود شبکه‌های اجتماعی داشتن وب‌سایت ضروری است؟

دنیای دیجیتال و چشم انداز آنلاین به سرعت در حال تغییر است، شبکه‌های اجتماعی جدید و اپلیکیشن‎‌ها روزانه تغییر می‌کنند. به هر حال پیشرفت شبکه‌های اجتماعی سریع تر از همیشه اتفاق می‌افتد و این به معنی نیست که وب‌سایت‌ها بی اهمیت شده‌اند، مهم‌تر از همیشه هستند اما هدف آن‌ها تغییر کرده است.

مهم نیست که چقدر صفحه‌ی اینستاگرام شما شگفت انگیز است یا کانال تلگرام چند عضو دارد! داشتن یک وب‌سایت همیشه مفید است. مخصوصا برای معرفی خدمات کسب و کارها و اعتبار و جذب و حفظ مشتریان مهم است. دلایلی را که هنوز به یک وب سایت احتیاج دارید در این مقاله بررسی می‌کنیم.

۱- حفاظت از دیده شدن و رنکینگ شما در گوگل

رقابت بر سر دیده شدن و رتبه‌های بالای گوگل بین سایت‌های مختلف همیشه بالاست. بازار هدف شما احتمالا نام کسب و کار شما را قبل از اینکه پیدا کنند نمی‌دانند. آن‌ها نام کسب و کار شما را بر اساس نوع خدماتی که می‌خواهند جستجو می‌کنند (به طور مثال شرکت نقشه کشی ساختمان) سپس بر اساس نتایجی که در صفحه اول می‌بینند، کلیک می کنند. اگرچه گوگل و دیگر موتورهای جستجو صفحات اینستاگرام را فهرست می‌کنند، اما نکته اینجاست که یک وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد روی تنظیمات سئو و بهینه‌سازی کار کنید که سایت شما آسان‌تر پیدا شود.

۲- نام تجاری و حرفه‌ای

اینستاگرام اساسا یک قالب است. برای برندسازی بهتر، تمام تلاش‌تان برای زیبایی صفحه شما به عکس پروفایل و توضیحات آن (که قوانین خودش را دارد و نمی‌توانید از آن سرپیچی کنید) محدود می‌شود.

یا حتی در کانال تلگرام نهایت تلاش شما برای زیباتر کردن آن پروفایل کانال است که می‌توانید برای خود یک پروفایل اختصاصی با لوگو و اسم شرکت قرار دهید.

ما به این معتقدیم که وب سایت درب ورودی آنلاین کسب و کار شماست. یک مکان عالی برای نشان دادن اینکه شما واقعا یک نام تجاری هستید، خواهد بود و البته کنترل بیشتری بر احساسی که کاربران و مشتریان زمانی که برای بار اول وارد سایت شما می‌شوند، دارید.

داشتن وب‌سایت، حرفه‌ای بودن و اعتبار را نشان می دهد. درست است که داشتن صفحه‌ای در اینستاگرام و کانال تلگرام رایگان است، اما آیا واقعا می‌خواهید به عنوان یک بیزینسی شناخته شوید که یک صفحه و کانال رایگان دارد؟؟؟

۳- شما نمی‌توانید اینستاگرام خود را داشته باشید

یکی دیگر از معایب اینستاگرام این است که شما نمی‌توانید آن را برای خود داشته باشید. اگر اینستاگرام و تلگرام ناگهانی تصمیم بگیرند که دیگر از کسب و کارها پشتیبانی نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بدیهی است که ما پیش بینی نمی‌کنیم ممکن است اینستاگرام صفحات را ببندد و تلگرام برنامه‌ی خود را مسدود کند، اما واقعیت این است که شما هیچ نقشی در تصمیمات آن‌ها ندارید.

با ساخت وب‌سایت‌تان کنترل کاملی بر روی تغییرات، چگونگی چیدمان و ظاهر آن خواهید داشت. (آنچه را که در سایت انجام می‌شود و هر اتفاق دیگری که در آن میفتد.)

۴- ویژگی‌های محدود

اینستاگرام و تلگرام برای اشتراک‌گذاری اطلاعات کسب و کار، محدودیت دارد. قسمت معرفی این شبکه‌ها، کاملا محدود است. اگر می‌خواهید که صفحات اطلاعات جداگانه‌ای برای خدمات، قیمت‌گذاری، اعضای تیم و غیره تنظیم کنید، باید چاره‌ی دیگری بیندیشید. البته که آسان و رایگان نخواهد بود. بله درست است! نیاز به یک وبسایت دارید.

۵- دسترس پذیری محدود

اغلب یک دلیل نادیده گرفته می‌شود و آن این است که بازار هدف شما لزوما در اینستاگرام و تلگرام نیستند. اگر هم باشند باید همه، صفحه‌ی شما را فالو کرده باشند و در کانال شما عضو شده باشند تا مطالب شما را ببینند. در رابطه با ایسنتاگرام حتی اگر همه صفحه‌ی شما را دنبال کرده باشند، لزوما به این معنا نیست که پست‌های جدید شما را می‌بینند یا خیلی از افراد هستند که تمام پست های یک کانال را روزانه بررسی نمی‌کنند.

۶- رقابت پذیری

اگر شما فقط صفحه‌ی اینستاگرام دارید و رقیبتان هر دو سایت و صفحه اینستاگرام را دارد، شانس اینکه کاربران رقیب شما را انتخاب کنند بیشتر است. این ها همه به اعتبار و حرفه‌ای بودن بر می‌گردد. به علاوه تصور کنید آگهی تبلیغاتی سایت رقیب شما در صفحه ی نتایج گوگل، بالای صفحه اینستاگرام شما ظاهر شود!

۷- کاهش گله و شکایت

مشتریان از صفحات اجتماعی برای گله و شکایت استفاده می‌کنند و شکایت‌های خود را در توییت‌ها یا پست‌ها یا صفحات اینستاگرام نام تجاری ارسال می‌کنند. از نظر مشتری این یک نقطه نظر خوب است که شکایت به صورت عمومی بیان شود اما از دیدگاه تجاری و حرفه‌ای بودن این کار اصلا ایده آل نیست.

وب‌سایت می‌تواند به شما در حل و جلوگیری از شکایات به عنوان یک مرکز اطلاعات و حل مشکل کمک کند. صفحات سوالات، راهنماها، دستورالعمل‌های دانلود، ویدئوهای آموزشی و اطلاعات تماس برای مشتریان عالی هستند، زیرا آن ها بدون نیاز به معطلی و صبر اطلاعات زیادی را به دست می‌آورند.

۸- برقراری ارتباط با مشتریان

شبکه‌های اجتماعی به شما یک فرصت عالی برای ارتباط با مشتریان می‌دهد اما گزینه‌های ارتباطی اضافی ارائه شده توسط یک وب‌سایت به شما انعطاف پذیری بیشتری خواهد داد. چت آنلاین می‌تواند یک راه مقرون به صرفه برای پاسخ‌گویی به شکایات و پرس‌وجو باشد. سناریوی ایده آل برای کار، این است که وب سایت شما در هماهنگی با شبکه‌های اجتماعی شما کار کند، بنابراین هر پلتفرم یک ابزار است که می‌توانید از آن متناسب با خواسته خود و کاری که می‌تواند انجام دهد، استفاده کنید.

۹- مرکز تولید محتوا

در عصر بازاریابی محتوا، شبکه‌های اجتماعی بدون شک یک ابزار ضروری برای پیدا کردن مخاطبان و برندسازی کسب و کارتان است، می‌توانید انتخاب کنید که از شبکه‌های اجتماعی برای انتشار محتوای خود استفاده کنید، اما نگه داشتن محتوای خود بر روی وب‌سایت مزایایی قدرتمندی خواهد داشت. محتوا می‌تواند به شما در ارتقای رتبه بندی و جستجوی بیشتر کمک کند و از طریق همین جستجو به مشتری بیشتری می‌رسید و هنگامی که مشتری را به وب‌سایت خود جذب کردید، حرکت آن‌ها به سمت قدم بعدی یعنی فروش، آسان‌تر خواهد بود.

در پایان، شما می‌توانید وب‌سایت خود را برای نیازهای خاص طراحی کنید در حالی که اینستاگرام و تلگرام هرگز نمی‌‎توانند این کار را انجام دهند.

اگر قصد سرمایه گذاری بلندمدت در فضای آنلاین را دارید به شدت به شما توصیه می‌کنیم که از همان ابتدا آن را درست شروع کنید.