تعریف DNS

نوشته شده در تاریخ ۱۷ آبان ۱۳۹۶

تعریف DNS

 

تعریف DNS

DNS مخفف Domain Name System (ساناد، سامانه‌ی نام دامنه) و یکی از قسمت‌های مهم اینترنت می‌باشد. بدون DNS سیستم اینترنت از بین می‌رود. این سیستم تبدیل کننده‌ی آدرس IP به نام دامنه و حروفی است که برای انسان قابل خواندن و درک است. سیستم‌های کامپیوتری در شبکه‌ی اینترنت به واسطه‌ی یک رشته از اعداد به اسم IP Addressها (آدرسی که شبکه اینترنت برای پیدا کردن سایت مورد نظر از آن استفاده می‌کند) شناسایی می‌شوند. از آن جایی که انسان‌ها توانایی حفظ کردن اعداد طولانی را ندارند، DNSها برای ترجمه‌ی یک نام واقعی (نام دامنه یا اسامی سایت‌ها برای مثال vcp.ir) به این اعداد یعنی آدرس‌های آی پی استفاده می‌شوند. به این صورت است که وقتی آدرس سایتی را در مرورگر خود وارد می‌کنید، DNS آن را به آدرس آی‌پی ترجمه کرده و برای شبکه‌ی اینترنت می‌فرستد تا سایت مورد نظر را پیدا کند و آن را به شما نمایش دهد. می‌توان اینگونه تعبیر کرد که DNS مانند دفترچه‌ی تلفنی است که می‌تواند نام‌های قابل فهم برای انسان را به اعدادی که شبکه‌ی اینترنت آن‌ها را می‌فهمد، ترجمه کند.

چگونگی پیدا کردن آدرس آی‌پی

اگر می‌خواهید آدرس آی پی سایتی را پیدا کنید، cmd را باز کرده و عبارت زیر را تایپ کنید:

nslookup                  آدرس سایت

ping                         آدرس سایت

برای مثال آدرس آی پی vcp.ir:                        

94.130.139.122      

برعکس این موضوع rDNS که مخفف reverse DNS می‌باشد و آدرس آی‌پی را به نام دامنه‌ی متناظر ترجمه می‌کند. لازم به ذکر است که برای دسترسی به سایت مورد نظر، هم می‌توان نام دامنه را در مرورگر وارد کرد و هم آدرس آی‌پی!

توضیح ISP

ISP مخفف Internet service Provider می‌باشد. به معنی ارائه دهنده‌ی خدمات اینترنتی، شرکت یا سازمانی که خدمات اینترنتی که از آن استفاده می‌کنید را درقبال دریافت هزینه‌ای به شما ارائه می‌دهد. در ایران شرکت‌هایی مثل ایرانسل، حسابگر، مخابرات، آسیاتک، همراه اول، رایتل، شاتل، پارس آنلاین و… خدمات مربوط به اینترنت را ارائه می‌دهند.

توضیح name server

قسمت بنیادی DNSها می‌باشند. ارتباط بین دامین و هاست توسط نیم سرورها صورت می‌پذیرد. فرمت نیم سرورها به صورت ns1.servername و ns2.servername می‌باشند که به جای servername نام سرور مربوطه قرار می گیرد. اولی به صورت primary و دومی به صورت بک آپ اولی وجود دارد.

حل مشکل ارور DNS server not responding

۱. با یک دستگاه متصل به اینترنت دیگر امتحان کنید. اگر در سیستم دیگر باز شد، پس مشکل از دستگاه مورد استفاده‌ی شماست.

۲. با یک مرورگر دیگر امتحان کنید. اگر در مرورگر دیگری باز شد، پس مشکل از مرورگر قبلی بوده است.

۳. کلید کنترل و F5 را همزمان برروی صفحه کلید خود فشار دهید تا کش مروگر شما پاک و صفحه رفرش شود.