تفاوت‌های پیج‌ استاتیک با داینامیک

نوشته شده در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۶

تفاوت‌های پیج‌ استاتیک با داینامیک

صفحات استاتیک دقیقا به همان صورتی که به کاربر نمایش داده می‌شوند که در فایل سیستم ذخیره شدند و تغییرات زیادی در طول زمان ندارند، شامل مطالب از پیش ساخته شده هستند. در نتیجه یک پیج استاتیک اطلاعات یکسانی را به همه کاربران از همه زمینه‌ها نمایش می دهد. هربار صفحه استاتیک لود شود یکسان با بار قبل به نظر می رسد.

تنها راه تغییر محتوای یک صفحه HTML این است که توسعه دهنده وب فایل آن را به روزرسانی و دوباره منتشر کند. این‌گونه صفحات بیشتر برای معرفی شرکت‌ها، کسب و کارها و واحدهای تجاری به کار می روند.

ولی صفحات دینامیک دارای کد سمت سرور هستند که به سرور اجازه می‌دهند هربار بارگذاری می‌شود محتوای منحصر به فرد تولید کنند. به عنوان مثال، سرور ممکن است زمان و تاریخ فعلی را در صفحه وب نمایش دهد. همچنین ممکن است یک پاسخ منحصر به فرد را بر اساس یک فرم وب که کاربر پر کرده است، ارسال کند. صفحات داینامیک نیاز به تغییرات مداوم و آپدیت‌های کوتاه مدت و بلند مدت دارند که شامل ورود به سایت و به روزرسانی ظاهر سایت و درج مطلب جدید و از این قبیل تغییرات است.

فهمیدن اینکه یک صفحه استاتیک است یا داینامیک بسیار ساده است؛ با نگاه کردن به آدرس URL این صفحه در بالای مرورگر و نوع فرمت این صفحه به سادگی میتوان فهمید. "htm." یا "html." فرمت صفحات استاتیک و  "php" ".asp." یا "jsp." فرمت صفحات داینامیک هستند.