سایت مپ یا نقشه‌ی سایت چیست؟

نوشته شده در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۹۶

سایت مپ یا نقشه‌ی سایت چیست؟

سایت مپ یک فایل است که می‌توانید در آن صفحات وب سایت خود را فهرست کنید و به گوگل یا سایر موتورهای جستجو بگویید که وب سایت شما چگونه سازمان‌دهی شده است. خزنده‌های موتور جستجو مثل GoogleBot برای بررسی هوشمندانه‌تر وب سایت شما، این فایل را می‌خوانند. همچنین سایت مپ می‌تواند متادیتای ارزشمند، اطلاعاتی در مورد یک صفحه‌ی وب، مرتبط با صفحاتی که شما در سایت مپ خود لیست کرده‌اید ارائه دهد. مانند: آخرین باری که یک صفحه به روز شده است، چندبار صفحه تغییر یافته و یا اهمیت صفحه نسبت به سایر URLها در سایت. از سایت مپ می‌توانید برای ارائه‌ی متادیتاهای خاصی از محتوای وب سایت خود به گوگل استفاده کنید. برای مثال اطلاعاتی در مورد عکس و ویدئو به گوگل بدهید.

 

چرا به سایت مپ احتیاج دارید؟

اگر وب سایت شما به درستی لینک شود، خزنده‌های وب گوگل می‌توانند اکثر قسمت‌های وب سایت را پیمایش کنند.

نکات مهم مرتبط با سایت مپ

از فایل سایت مپ زمانی می‌توانید استفاده کنید که نخواهید صفحاتی از سایتتان به دلایل مختلف مثل عدم کاربردی بودن، توسط موتورهای جستجو بررسی شود. نام این فایل robots.txt است. سیستم کانی وب به صورت اتوماتیک این فایل را تولید می‌کند ولی باید چگونگی استفاده از آن را بدانید.

چگونگی اضافه کردن آدرس صفحه‌ای که نمی‌خواهید به موتورهای جستجو نشان داده شود، به صورت زیر می‌باشد که در قسمت خطوط دلخواه باید این عبارت‌ها را وارد کنید:

User-agent: نام ربات مربوطه

Disallow: آدرس URLای که نمی‌خواهید نمایش داده شود.

Allow: مسیری از دایرکتوری که والدینش بلاک شده ولی نمی‌خواهید خودش بلاک شود.

 

مطالب مرتبط

درباره ی این موضوع بیشتر بخوانید: