ثبت سایت در موتورهای جستجو

نوشته شده در تاریخ ۱۵ آبان ۱۳۹۶

ثبت سایت در موتورهای جستجو

وقتی سایت خود را راه اندازی کردید و آماده ی به اشتراک گذاری آن با دنیا شدید، در قدم بعدی باید آن را در موتورهای جستجو ثبت کنید. بهترین موتورهای جستجویی که در ایران کاربرد دارند، گوگل و Bing می باشند. گوگل دارای مجموعه‌ی عظیمی از کامپیوترها برای دنبال کردن میلیاردها صفحه‌ی وب می باشد. این دنبال‌کننده‌ها، ربات خزنده، Googlebot یا Crawler نامیده می‌شوند. Googlebot با استفاده از یک الگوریتم به دنبال صفحات جدید، به روزرسانی‌ها در صفحات موجود و لینک‌های خراب در کل اینترنت می‌گردد. پس از اینکه کار دنبال کردن گوگل بات تمام شد، تمام نتایج به دست آمده از جمله تمامی سایت‌های جدید و محتواهای به روز شده در فهرست گوگل وارد می‌شوند. اگر سایت شما توسط سایتی که قبلا ثبت شده، لینک داده شود یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شود، دنبال کننده‌‎های گوگل می توانند سایت شما را پیدا کنند و آن را وارد لیست خود کنند ولی اگر این کار انجام نشود گوگل بات راهی برای پیدا کردن سایت شما ندارد و به صورت دستی خودتان باید آن را ثبت کنید. در این جا چگونگی ثبت سایت در موتورهای جستجوگر گوگل و بینگ را به تفکیک در زیر توضیح داده ایم.

با توجه به تغییرات اخیر در گوگل برای ثبت سایت باید حتما ابزار Search Console را به سایت خود متصل کنید! این ابزار توسط گوگل برای مدیران سایت ها ارائه می شود و با اتصال آن به سایت علاوه بر ثبت شدن سایت شما در گوگل می توانید به آمار، اطلاعات، خطا ها و گزارش عملکرد خود در جستجوی گوگل دسترسی پیدا کنید.

آموزش ثبت سایت در موتور جستجوگر گوگل:

اگر قبلا حساب کاربری  در GMail دارید وارد آن بشوید و در غیر این صورت در گوگل یک حساب کاربری جدید بسازید. سپس آدرس https://search.google.com/sear... را باز کنید و بر روی دکمه ی Start Now کلیک کنید. آدرس سایت خود را مانند عکس نشان داده شده در زیر، در بخش URL به دقت وارد کرده و Add Property را کلیک کنید. 

آموزش اتصال به Search Console

در مرحله ی بعد گوگل باید مطمئن بشود که سایت متعلق به شما می باشد، پس باید یک کد تایید دریافت کنید و در سایت قرار بدهید؛ برای این کار در پنجره ی جدید که باز می شود، روی گزینه ی HTML Tag کلیک کنید و کدی را که در کادر روشن تر مشاهده می کنید کپی کنید:

آموزش اتصال به Search Console

بعد از کپی کردن کد، صفحه را باز نگه داشته، وارد حساب کاربری خود در سایت ساز کانی وب بشوید و از بخش وبسایت من، قالب، روی آیکن «کد های اضافی» کلیک کنید. سپس کدی را که در بالا از گوگل کپی کردید در بخش «کد های درون تگ Head» جایگذاری کنید و فرم را ذخیره بنمایید. بعد از ذخیره به گوگل برگردید و بر روی گزینه ی Verify کلیک کنید! در صورت موفقیت آمیز بودن و تایید، روی گزینه ی Done کلیک کنید تا وارد ابزار Search Console گوگل بشوید؛ این یعنی سایت شما در گوگل صبت شده است.

آموزش ثبت سایت در موتور جستجوگر Bing:

برای این کار به صفحه‌ی https://www.bing.com/toolbox/submit-site-url بروید و در قسمت Type the URL of your homepage آدرس سایت خود و کد نمایش داده شده را همانند تصویر زیر وارد کرده و دکمهی SUBMIT را بزنید. پس از مدت زمان کوتاهی وب سایت شما توسط ربات های بینگ ایندکس می شود.

لازم به ذکر می باشد، برای اینکه بفهمید سایت یا محتوای جدید شما در گوگل ثبت شده است یا نه، آدرس سایت یا محتوای جدید خود را در گوگل جستجو کنید اگر با عبارت search did not match any results روبه رو شدید، یعنی سایت یا محتوای شما هنوز وارد لیست گوگل نشده است.

پس از اینکه سایتتان ثبت شد، حالا باید به فکر افزایش بازدید و در نتیجه بالا بردن رتبه‌ی سایت خود در موتورهای جستجو باشید. تکنیک‌هایی برای این کار وجود دارد که ردیابی، رتبه بندی و درک محتوای وب سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر میکند. برای اینکه نحوه ی استفاده از این تکنیک ها را یاد بگیرید مقاله‌ی «سئو چیست/ آموزش سئوی داخلی سایت» را مطالعه کنید.

نکته ی مهم

دقت داشته باشید ثبت شدن در گوگل تضمین نمی کند که برای یک کلمه ی خاص در بالای نتایج جستجو قرار بگیرید! برای اطلاعات بیشتر از آموزش های SEO در کانی وب دیدن کنید.

مطالب مرتبط

درباره ی این موضوع بیشتر بخوانید: